Sunday 26 February 2012


JAG BLEV HELT CHOCKERAD!!

 Igår mailade jag med en trolling fiskare från Kanada och diskuterade utrustning, vad vi använder och vad dem använder där.

Jag berättade för honom
att den vanligaste lina som används här i sverige är Berkley Big Game 15lb och vi köper det billigt på stora spolar. Han skrattade galet åt mig och sa att han förstår varför ni får köpa den billigt, den används inte för laxfiske då den är för svag. Han sa även att vi måste ha väldigt små laxar i Sverige om denna lina används, den absoluta minimum styrka på linor man bör använda i sjöar är linor som tål minst 10kg. Jag svarade att det är mer än 10kg och han skrattade åt mig igen, han sa att jag skulle gå tillbaka till grundskolan och lära mig matematik igen. Jag blev defensiv och irriterad och tog fram min ordbok (lexikon) och tittade på mätning av lb (pound) och det var 1lb = 0,454 kg. Jag tog min miniräknare och räknade på det, 15lb x 0,454kg = 6,81 kg. JAG BLEV HELT CHOCKERAD!!  Jag har alltid trott att jag använt en lina med en brottstyrka på över 10kg.

Kontrollerade på internet för att se om jag hade rätt!
länk: http://www.convertunits.com/from/lb/to/kilos

Jag gick till webbutiken jag hade för många år köpte denna linje från att se vad det står. Där står det att Berkley Big Game 0,38 mm är 15lb= 10,1 kg, vilket är fel, det är bara 6,8 kg! Kollade bland de övriga Berkley Big Game Linorna 0,40 mm, 20lb och det stod att det var 14,8 kg i brottstyrka när det egentligen bara är 9kg.

WOW, det verkar som om fler människor måste gå tillbaka till skolan för att lära sig matematik.
NU VET JAG VARFÖR DET ÄR SÅ BILLIGT!
 

eXTReMe Tracker

  Copyright © by Team Hooked 2011

Back to TOP